Mój ranking #2: filmy fabularne
Mój ranking filmowy #2: filmy fabularne
Poniżej mój ranking filmów fabularnych, czyli ranking filmów które cenię wysoko ze względów głównie estetycznych i po prostu uważam za bardzo dobre. Dodam jeszcze że z tego powodu że lista ta będzie dość długa (50 pozycji), z konieczności niektóre filmy będę opisywał jednym lub kilkoma zdaniami.
-
pozycja nr 50: Fortepian (The Piano) 1993
Ten film otwiera ranking, bo oglądałem go już bardzo dawno temu, ale nadal czuję do niego swego rodzaju sentyment. Dodam że oglądałem ten film w kinie co ma pewnie wpływ na ocenę. Gdy ogląda się go ponownie w TV to nie działa już tak dobrze jak w kinie, co jest oczywiste, ale w wypadku tego filmu jest to aż nadto odczuwalne. Bardzo dobre, dość nietypowe kino. Na pewno warto obejrzeć.
- pozycja nr 49: Sprawa Kramerów (Kramer vs. Kramer) 1979
Bardzo dobre kino w starym stylu. Temat praw rodzicielskich jest bardzo ważny, a to jak został przedstawiony w tym filmie to mistrzostwo. Bardzo dobre aktorstwo.
- pozycja nr 48: W sieci (Disclosure) 1994
Bardzo ciekawy film, w którym mamy nieco futurystyki w postaci pierwszych kroków człowieka w wirtualnej rzeczywistości, oraz temat molestowania w pracy i przy tym w bardzo nietypowej formie. Bardzo ciekawe i nadal aktualne tematy. Rewelacyjne aktorstwo.
- pozycja nr 47: Czas wojny (War Horse) 2011
Stosunkowo nowy film w którym na pierwszym planie mamy losy konia, który trafia na pola walki podczas I Wojny Światowej. Cenię sobie tym film za to jak pokazano w nim wartość więzi rodzinnych i ogólnie społecznych. Stosunek do zwierząt jest ważnym elementem tego filmu, ale według mnie jest jedynie dopełnieniem, choć ważnym.
- pozycja nr 46: Amores perros 2000
Bardzo dobry film Meksykański. Opowiada o czysto życiowych problemach głownie młodych ludzi, ale nie tylko. Warto obejrzeć choćby po to aby spojrzeć na świat z nieco innej perspektywy. Perspektywy nieco innej niż przedstawiana w filmach amerykańskich.
- pozycja nr 45: Wielki Mike (The Blind Side) 2009
Ten film jest dobry głównie z powodu sposobu w jaki został zrobiony. Po prostu przyjemnie się go ogląda, choć tak naprawdę przedstawia świat fikcyjny. Lubię go jednak od czasu do czasu obejrzeć bo z jakichś dziwnym powodów lepiej się po nim czuję. To jest taka dawka optymizmu w tym szalonym świecie, którą warto od czasu do czasu zaaplikować.
- pozycja nr 44: Dzikie historie (Relatos salvajes) 2014
To jest film, który składa się z kilku zupełnie oddzielnych dziwnych historii. Jak to się mówi potocznie: bardzo życiowy. Historie w tym filmie są faktycznie dzikie, ale równocześnie jak najbardziej możliwe. Nie jest to kino amerykańskie i to czuć, co jest dużą zaletą tego filmu. Bardzo dobre, zaskakujące kino.
- pozycja nr 43: Człowiek w ogniu (Man on Fire) 2004
Mocny film. Nietypowy sposób filmowania sprawia że jest on wyjątkowy. Nie jest to typowy film akcji i według mnie ma bardzo pozytywne przesłanie.
- pozycja nr 42: Gorączka (Heat) 1995
Rewelacyjny film akcji z bodajże nadal najdłuższą sceną strzelaniny na ulicach wielkiego miasta. Oprócz tego jest wielowątkowy, ale tak zrobiony że trudno się pogubić w zrozumieniu tych wszystkich wątków. Po prostu rewelacja.
- pozycja nr 41: Ostatni samuraj (The Last Samurai) 2003
W tym filmie najwyżej oceniam niesamowity klimat Japońskiego świata, który w nim pokazano. Nie wiem czy to jest jakiś ukłon względem Japonii ze strony amerykańskiej kinomatografii i czy sami Japończycy dobrze przyjęli ten film, ale według mnie wyszło na prawdę fajnie i z tego powodu lubię ten film. Może trochę razić wkomponowanie na siłę w ten świat jakiegoś jankesa, ale nie jest to dla mnie rażące. Przesłanie zaś jest jak najbardziej pozytywne, bo mówi o tym że warto pamiętać o własnej kulturze. Bardzo wartościowy film, który zamyka ostatnią dziesiątkę w tym rankingu.
- pozycja nr 40: Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan) 1998
Bardzo dobre kino wojenne. Pokazujące w pełni bezsens wojny. Oczywiście ma wadę w postaci funkcji propagandowej, ale porusza tak wiele innych ważnych tematów że trudno jest go całkowicie zignorować. Według mnie bardzo dobre kino.
- pozycja nr 39: Gladiator 2000
Ten film lubię z wielu powodów. Po pierwsze jest umieszczony w realiach starożytności, po drugie w czasach Rzymskich, no i wreszcie mamy w nim genialną scenę batalistyczną na samym początku filmu. Co prawda fascynacja historią Rzymu już mi przeszła, ale nadal cenię sobie ten film z jeszcze innych powodów. Jest tam przecież wątek związany z walką o republikę i ogólnie porusza temat niewolnictwa i kiedy tak naprawdę człowiek staje się niewolnikiem. Z tych powodów jest to dobry film, a przy okazji można podziwiać piękne zdjęcia.
- pozycja nr 38: Światło między oceanami (The Light Between Oceans) 2016
Bardzo dobry, zaskakujący, romantyczny film. Poruszono w nim tak trudne i kontrowersyjne tematy że aż oszołamia. Dodatkowo oprawa zdjęciowa jest niesamowita i tworzy w ten sposób specyficzny klimat.
- pozycja nr 37: Komornik 2005
Bardzo mocny i kontrowersyjny film. Możliwe nawet że zbyt mocny i tego powodu może widza zmęczyć tym nieco zbyt na siłę przerysowanym światem jaki przedstawia, ale na pewno warto ten film obejrzeć. Bardzo dobre aktorstwo.
- pozycja nr 36: Avatar 2009
Film, który zna chyba każdy, więc nie będę wspominał o rzeczach oczywistych. Film jest spektakularny pod każdym względem. Dla mnie ciekawe było to z jaką dokładnością zrealizowano ten film. Wszelkie zwierzęta na obecnej planecie pokazano z większą ilością członków niż ma to miejsce na Ziemi. Jednocześnie ilość członków jest stała dla wielu różnych zwierząt. Ciekawa idea, która chyba nieprzypadkowo jest zgodna z teorią ewolucji (patrz: Tetrapody). Główny wątek, który jest chyba najważniejszy to idea że owa planeta na której dzieje się akcja to tak naprawdę jeden wielki organizm: Gaja. To już zaś nadaje temu filmowi wymiar celowego przekazu ideologicznego. No, ale nie ma co się dziwić, bo na taki film były potrzebne ogromne fundusze. Mimo wszystko film uważam za bardzo dobry, bo porusza jeszcze inne tematy dotyczące tego jak ludzie powinni traktować inne cywilizacje, a ogólniej inne systemy społeczne, które niekoniecznie muszą znajdować się na innych planetach.
- pozycja nr 35: Parasite 2019
Nowiutki film Koreański, więc na początek trzeba się przygotować na zupełnie inne podejście do filmu. Jest to jednak film nietypowy jeżeli chodzi o kino koreańskie, bo został sztucznie dostosowany do widowni światowej. Mimo to czuć specyficzną koreańską kulturę. Bardzo zaskakujący film. Pomimo tego że jest stosunkowo długi to ani na chwilę nie nudzi. Pewnie z powodu wielu zwrotów akcji, zmian tempa i w ten sposób nie można nawet ustalić pod jaki gatunek można go przypisać. Jest to pewnie zamierzone, aby oszołomić widza i ta sztuka się udaje. Pomijając jednak wszystkie te fajerwerki, to cenię ten film ponieważ porusza trudny temat efektów rozwarstwienia społecznego, oraz więzów rodzinnych. Z tego powodu na pewno warty uwagi.
- pozycja nr 34: Polowanie (Jagten) 2012
Rewelacyjne kino europejskie. Trudny temat molestowania seksualnego i pedofilii jest tylko pretekstem do pokazania problemu konsekwencji niesłusznych oskarżeń. Bardzo dobre aktorstwo.
- pozycja nr 33: Valhalla: Mroczny wojownik (Valhalla Rising) 2009
Znów kino europejskie i dodatkowo z tym samym aktorem w roli głównej. Ten film zachwyca w pierwszej kolejności obrazem. Przesłanie zaś jest dla mnie cały czas zagadką, więc dodam tylko że warto się z tym filmem zainteresować, tylko po to aby samemu spróbować wykombinować jakie ma przesłanie. Zadanie jest trudne, ale warto spróbować.
Dziwaczny film Francuski. Dziwaczny i niesamowicie zaskakujący. Przy tym bardzo spójny. Spektakularne zdjęcia i oprawa wizualna. Wzbudza skrajne emocje od obrzydzenia do zachwytu. To chyba jedyna funkcja tego filmu, ale według mnie warto się nim zainteresować.
- pozycja nr 31: Mały Budda (Little Buddha) 1993
Czwartą dziesiątkę zamyka bardzo ciepły film, który trudno jednoznacznie zaliczyć do kina Europejskiego, bo obsada aktorska jest głównie z USA i Chin. Jest to więc film międzynarodowy. Ten film to efekt fascynacji świata zachodniego kulturą wschodu. Akcja dzieje się bardzo powoli, spokojnie. W ten sposób uzyskano bardzo ciekawy efekt, który jest bardzo sugestywny. Przy tym bardzo wyraźnie rozdzielono sceny dziejące się w USA, które są utrzymane w kolorach szarości. Natomiast sceny wtrącane od niechcenia dziejące się w jakichś zamierzchłych czasach oszałamiają wręcz jaskrawymi kolorami i ilością przekazywanej informacji. Bardzo lubię ten film z powodu prostych prawd, które można się nauczyć od kultur wschodnich i pokazano je w tym filmie. Zdecydowanie warto obejrzeć.
- pozycja nr 30: Przyczajony tygrys, ukryty smok (Wo hu cang long) 2000
Niesamowity film którego akcja dzieje w starożytnych Chinach. Jest to przede wszystkim romans. Sceny walki, choć spektakularne, są jedynie dodatkiem do fabuły i są bardziej baletem niż klasycznymi scenami walki. W ten sposób wskazuje się prawdę że dla chińczyków trening sztuk walki to raczej trening duszy a nie tylko ciała. Nieszczęśliwa miłość jest wyraźnie na pierwszym planie i bardzo dobrze pasuje do obrazów które tej historii towarzyszą. Oprawa muzyczna jest również bardzo dobra i w ten sposób dopełnia bardzo dobry efekt końcowy. Wracam od czasu do czasu do tego filmu i jeszcze mi się nie znudził.
- pozycja nr 29: Instynkt (Instinct) 1999
Bardzo ciekawy film poruszający temat kontaktu ludzi ze zwierzętami i ogólnie naturą. Smutne jest że ludzie zatracili kontakt z naturą z powodu rozwoju cywilizacyjnego. Jest to cena jaką zapłaciliśmy i nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Dzięki temu filmowi można to sobie przynajmniej przypomnieć.
- pozycja nr 28: Upadek (Falling Down) 1993
W tym filmie pokazano jak może wyglądać upadek człowieka z powodu osobistych niepowodzeń. Film jest ciekawy z wielu powodów. Po pierwsze reżyser sugeruje widzowi że upadek nie musi być spowodowany tym że dany człowiek zrobił coś nie tak, ale że to cały świat wokół jest nie taki jak powinien. Ta wywrotowa myśl musi intrygować. Po drugie przez większość filmu upadający człowiek nie wygląda na jakiegoś szaleńca. Jest dokładnie odwrotnie, bo ludzie którzy niby przypadkiem przecinają jego drogę są wyraźnie odbiegający od wszelkich norm. W ten sposób przez większość czasu trwania filmu widzowie identyfikują się bardziej z tym upadającym człowiekiem i pewnie nawet trochę mu w duchu kibicują. Na koniec jednak wszystko się zmienia. Trudno jednak ot tak na szybko zmienić podejście do tego tytułowego upadającego człowieka. Jest to pewnie celowe zagranie reżysera. Chciał wywołać efekt zakłopotania u widza. Taka sztuczka aby wywołać emocje. Dla mnie jednak zakończenie nie ma większego znaczenia, bo zdaję sobie sprawę że to tylko sztuczka i po prostu ją ignoruję. Natomiast film uważam za bardzo dobry z powodu kilku scen, które poruszają ciekawe tematy nad którymi warto się zastanowić. Scena z baru szybkiej obsługi to prawdziwy majstersztyk filmowy. Tak samo scena na polu golfowym. Niestety reżyser nie przewidział że polityka dotycząca homoseksualistów tak radykalnie się zmieni i pewnie z tego powodu film został zapomniany, a zdecydowanie zasługuje na uwagę.
- pozycja nr 27: Okup (Ransom) 1996
Bardzo dobry film w starym stylu. Mnie bardzo się spodobał, bo pokazuje działania które na pierwszy rzut oka mogą się wydać nieracjonalne. Okazuje się że w niektórych sprawach intuicja może zawodzić i jest to pouczające.
- pozycja nr 26: Pogorzelisko (Incendies) 2010
Niezwykle przygnębiający. Aby nie zdradzać fabuły napisze tylko, że ten film to w pierwszej kolejności dowód na to jak niszczące mogą być wojny.
- pozycja nr 25: Labirynt (Prisoners) 2013
Stosunkowo nowy film. Trzymający w napięciu od początku do samego końca. Wzbudza skrajne emocje. Zaskakujące zakończenie sprawia że film jest na prawdę wyjątkowy.
- pozycja nr 24: Czas zabijania (A Time to Kill) 1996
Tematy główne to rasizm oraz sprawiedliwość. Klasyka kina.
- pozycja nr 23: Patriota (The Patriot) 2000
Lubię ten film, bo jest jednym z niewielu który porusza temat patriotyzmu i jest to pokazane bardzo kompleksowo. Zaczyna się od obrony własnej rodziny, domu, a kończy na obronie narodu i widać że ma to sens. Walka o swoją rodzinę ma sens, walka o prawa i życie narodu ma sens. Brakuje takich filmów obecnie, bo wmawia się nam że nie ma czegoś takiego jak naród, że pojęcie Państwa to anachronizm, że nasz dom jest tam gdzie aktualnie mieszkamy, że duma narodowa to przeżytek, no i co najbardziej absurdalne: że definicja rodziny powinna być zmieniona. Dlatego uważam że jest to bardzo dobry film.
- pozycja nr 22: Ludzie honoru (A Few Good Men) 1992
Czy ci którzy zostali powołani do tego aby nas bronić mają prawo ograniczać nasze wolności? Czy w imię jakichś niezdefiniowanych ważniejszych celów mogą nas poświecić? To są bardzo ważne pytania, które padają w tym filmie. Okazuje się że nadal są aktualne. Tylko że obecnie powinny być sformułowane nieco inaczej. Może tak: czy my sami z własnej woli powinniśmy zrezygnować z naszych praw, bo ci którzy zostali powołani do naszej obrony twierdzą że jest to konieczne?
- pozycja nr 21: Leon zawodowiec (Léon) 1994
Trzecią dziesiątkę tego rankingu zamyka film francuski. Genialny film. Pokazuje jak bardzo skomplikowany jest świat w jakim żyjemy. Zawodowy zabójca jest w nim zarówno bezwzględny i delikatny. Młoda dziewczyna jest zaś równocześnie równie bezwzględna i o wiele dojrzalsza od starszego zawodowego zabójcy. Policjanci zaś to skorumpowani gangsterzy. Szef mafii sprawia wrażenie bardzo racjonalnie działającej osoby. Szkoda jednostki specjalne policji, bo giną bezsensownie. Tylko że to wszystko tylko tło i tak naprawdę chodzi tak proste rzeczy jak przyjaźń, zaufanie. Czy takie zjawiska mogą jeszcze zaistnieć w tym szalonym świecie?
- pozycja nr 20: Amadeusz (Amadeus) 1984
To jest bez wątpienia film niezwykły. Opowiada o tym do czego może doprowadzić niezdrowa ambicja, zazdrość, oraz porusza problem skomplikowanych relacji ojciec-syn. Zachwycająca oprawa muzyczna.
- pozycja nr 19: Miasto gniewu (Crash) 2004
To film nietypowy jak na kino amerykańskie. Coś w rodzaju autoterapii dla wszystkich mieszkających w wielkich miastach. Niejednoznaczne przesłanie jest inspirujące. Wiele bardzo mocnych scen, choć bardzo autentycznych. Nie da się od tak zapomnieć o ty filmie, gdy już skończymy go oglądać. To jest jeden z tych filmów który wgniata w fotel i gdy pojawiają się napisy końcowe bardzo różne myśli przychodzą do głowy.
- pozycja nr 18:Pojedynek na szosie (Duel) 1971
Klasyka tzw. filmów drogi. Choć dla mnie ma dodatkowy wymiar dotyczący zupełnie innego wymiaru. Ponieważ szaleństwo na drodze jest spowodowane tym samym powodem co szaleństwo w internecie. Pozorna anonimowość na drodze jest przecież bardzo podobna do sztucznej anonimowości w sieci. Efekty mogą być więc bardzo podobne. Bardzo pouczające kino.
- pozycja nr 17: Braveheart (Waleczne Serce - Braveheart) 1995
Wolność! Bardzo aktualny temat w dzisiejszym świecie. Czy warto walczyć o wolność i czy w ogóle można ją wywalczyć? Odpowiedź na te pytanie wydaje się być oczywista, ale obecnie nawet formułowanie takich pytań jest że tak powiem źle odbierane. Według mnie warto takie pytania zadawać. Warto się tym tematem zająć bardzo wnikliwie.
- pozycja nr 16: Forrest Gump 1994
To jest film o dorastaniu. Reżyser wykreował postać dziecka umieszczonego w dorosłym ciele i wykazał że taki człowiek nie działa ani trochę racjonalniej od ludzi, którzy są dorośli ciałem i duchem. Bardzo inspirujący film. Chyba każdy z nas chciałby być jak najdłużej dzieckiem. Niestety nie jest to możliwe. Bardzo ciepłe i inspirujące kino.
- pozycja nr 15: Joker 2019
Ten film umieściłem bardzo wysoko w rankingu głównie z tego powodu bo podejmuje bardzo trudny temat chorób psychicznych. Dodatkowo jest zrobiony w taki sposób że można się pogubić i uznać że to świat oszalał, więc choroba psychiczna to raczej stan naturalny, a nie choroba. Zaskakuje mnie zaś przesłanie, które wprost namawia widzów do wykonania jakiejś wielkiej zmiany czy wręcz rewolucji. Wyczuwam tutaj jakąś pułapkę. Prowokację. Możliwe że ten film to jedna wielka prowokacja, lub co gorsza objaw totalnego zdegenerowania naszej cywilizacji.
- pozycja nr 14: Życie jest piękne (La vita è bella) 1997
Ten film zaskakuje od początku do samego końca. Przy tym bardzo ciepły, choć w tle mamy bardzo mroczną rzeczywistość. Niesamowicie pocieszający. Prawdziwa miłość to ogromna siła.
- pozycja nr 13: Prosta historia (The Straight Story) 1999
Bardzo lubię ten film z powodu specyficznego klimatu i niesamowicie pozytywnego przesłania. To jest rzeczywiście prosta historia, ale przy tym bardzo silna. Lubię wracać do tego filmu.
- pozycja nr 12: Księżna (The Duchess) 2008
Przepiękny romans. Gwałtowna utrata dzieciństwa. Bardzo skomplikowane problemy sercowe. Zaskakujące i niejednoznaczne zakończenie. Wszystko to w spektakularnej oprawie zdjęciowej. Film który można zadedykować wszystkim kobietom i matkom.
- pozycja nr 11: Zapach kobiety (Scent of a Woman) 1992
Bardzo dobre kino w starym stylu. Porusza wiele ważnych tematów. Najważniejszy według mnie to wychowanie i ogólniej edukacja. Jakie zasady powinny być przekazywane w procesie wychowania młodych pokoleń? Jak te zasady ustalać aby wychować zdrowe społeczeństwo? Bardzo ważne pytania. Porywające aktorstwo. Niesamowita scena tańca.
- pozycja nr 10: Co gryzie Gilberta Grape'a (Whats Eating Gilbert Grape) 1993
Pierwszą dziesiątkę otwiera film do którego czuje szczególny sentyment. To film mojej młodości i trudno mi określić dlaczego tak bardzo mi się podoba. Może dlatego że w bardzo prosty i piękny sposób przedstawia wchodzenie w dorosłość. Świat pokazany w filmie jest pewnie zbyt przerysowany, ale w młodości nawet najmniejsze problemy mogą urastać do rangi niesamowicie trudnych.
- pozycja nr 9: Tańczący z wilkami (Dances with Wolves) 1990
Kolejny film z mojej młodości. Odświeżający. Muzykę z tego filmu słucham do dzisiaj. Piękne zdjęcia. Historia opowiedziana w tym filmie jest niesamowicie pozytywna. Przywraca wiarę w ludzi.
- pozycja nr 8: Bez przebaczenia (Unforgiven) 1992
Film magiczny. Prawdopodobnie jeden z ostatnich westernów i według mnie najlepszy. Ogromny ładunek skrajnych emocji. Od obrzydzenia do zachwytu. Zabijanie innych ludzi to poważna sprawa i w tym filmie ten temat jest pokazany tak jak powinien. Porywające zakończenie. Czy istnieją jeszcze na tej ziemi ludzie którzy nadają się do wymierzania sprawiedliwości?
- pozycja nr 7: Łowca jeleni (The Deer Hunter) 1978
Film monumentalny. Studium szaleństwa wojny. Tylko wyjątkowo mocni ludzie mogą przetrwać coś tak nieludzkiego.
- pozycja nr 6: Malena 2000
Na pierwszym planie losy pięknej kobiety w bardzo trudnej sytuacji w czasie wojny. Zazdrość, zdrada, przebaczenie. Genialne aktorstwo. Porywające kino.
- pozycja nr 5: Siedmiu Samurajów 1954
Pierwszą piątkę otwiera film ponadczasowy. Arcydzieło kina japońskiego. W tym filmie jest wszystko co powinno oferować kino. Zaczynając od formy, kończąc na przesłaniu. Po prostu ideał.
- pozycja nr 4: Rzymskie wakacje (Roman Holiday) 1953
Klasyczny romans, w którym na pierwszym planie mamy problem podziałów społecznych. Oprócz tego cenię sobie ten film za poruszenie tematu zasad działania mediów. Na przykładzie tego filmu widać jak na dłoni że jest to problem który towarzyszy nam od bardzo dawna.
- pozycja nr 3: Dwunastu gniewnych ludzi (12 Angry Men) 1957
Sprawiedliwość to temat, który określa nas jako ludzi cywilizowanych. Ten film to absolutna klasyka kina traktująca o tym bardzo ważnym zagadnieniu.
- pozycja nr 2: Przeminęło z Wiatrem - Gone with the Wind 1939
Bardzo stary film, który jest w pierwszej kolejności ponadczasowym romansem. Przy czym umieściłem go tak wysoko, bo odzwierciedla rzeczywistość która nie jest skażona obecnymi zawiłościami politycznymi. Przedstawia coś co nie ma prawa zaistnieć w dzisiejszym kinie, czy ogólnie mediach. Przy tym definiuje wręcz podstawy egzystencji obecnej kultury amerykańskiej. Scena w której główna bohaterka deklaruje że już nigdy więcej nie dopuści do tego aby ona i jej najbliżsi byli głodni, nawet jeżeli będzie musiała kraść. Według mnie to jest to jeden z wyznaczników kultury amerykańskiej. Z tych powodów ten film uważam za ponadczasowy.
- pozycja nr 1: Znachor 1981
Absolutne arcydzieło polskiego kina. W tym filmie jest wszystko. Miłość, sprawiedliwość, samotność, więzy rodzinne, rozwarstwienie społeczne, mądrość ludowa. Cała historia jest porywająca i bardzo spójna. Bardzo silne emocje które uderzają w widza z coraz większą siłą. Bardzo ciekawe odniesienia do historii Polski w tle. Według mnie ten film będzie działał z tą samą siłą jeszcze bardzo długu. Nie mam żadnych wątpliwości że powinien zająć pierwszą pozycję w tym rankingu.
Zobacz też: